Dekalogin - oi dega logoi - käsittely on ollut itselleni matka sisälle arvofilosofiaani. Oppilaista en ole niin varma. Tai no... ehkä hetkittäin...
Mitä näistä juutalaisten käskyistä oikein ajattelen, huomasin kyseleväni tuntisuunnitelmia laatiessani? Miten niitä opettaisin? Ovatko ne, niin kuin eräs ystäväni joskus sanoi, täysin kestämättömät ja riittämättömät nykypäivän maailmassa, täynnä triviaaleja epäolennaisuuksia... Hmmm. En ollut piiiiitkiin aikoihin käskyjen merkitystä tai sanomaa sen kummemmin ajatellut tai perustellut kenellekään - elämä on järjestynyt muutoin. Siispä nyt oli pakko istuutua ajattelemaan.
Kaivoin vanhan, alleviivauksia tännä olleen Veijolan kirjan, muinoin tentityn, pahvilaatikosta ja aloin selailla. Muistikuvani palasivat: VT:ssa on useita käskytyyppejä, niillä on historia ja ne voidaan sijoittaa aikajanalle; dekalogi on muodostanut kokonaisuuden, jonka vaikutushistoria on ollut pitkälti liturginen - ja ennen muuta: UT:ssa käydään käskyjen kautta vuoropuhelua juutalaisten kanssa, erotellaan kaksi maailmankuvaa toisistaan.
Johan avautui. Kerroin oppilaille hieman käskyjen historiasta, ajoituksesta ja piirsin sitten piirtoheittimelle vaakasuoran viivan, horisontin. Kaukana horisontissa käytiin keskustelu, josta meille näkyi enää puhekuplat, ei henkilöitä. Kerroin. Siirsin piirtoheittimelle kalvosta leikatut puhekuplat.
- Hyvä opettaja, kuinka voin pelastua? (huoli painaa kiireistä miestä...)
- Miksi sanot minua hyväksi? (..."senkin mielistelijä"...)
- !
- No, käskyt sinä tiedät... (J:n pieni kertaus, varmistui että puhuivat samasta asiasta)
- Opettaja, niitä olen noudattanut koko ikäni! (kunnon miehestä on kyse!)
- Yksi sinulta puuttuu! (J. saa kuulijan varpailleen...)
- ?
- Mene ja myy kaikki. Tule sitten ja seuraa minua.
- !?!?
Siis miksi J. sanoi luokseen tulleelle miehelle näin, käski myymään kaikki?
Millainen mies oli pohjimmiltaan? Miksi hän oli noudattanut käskyjä?
Mihin J. pyrki?
Ja eräs poika kiteytti ajatuksen niin että liikutti. Vaikka en enää muistakaan sitä tarkkaan. Ja hetken opettaja oli niin ONNELLINEN.
2006-09-22
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment